LocationMørdrup Kirke
Thursday, October 26th, 2017, 19:30
ProgramLudwig van Beethoven: Egmont overture
Wolfgang Amadeus Mozart: Symphony no. 35 - Haffner
Felix Mendelssohn-Bartholdy: Symphony no. 3 in A minorr - The Scottish
ConductorJon Gjesme

Amatørsymfonikerne er kendte på disse kanter, og der var da også pænt besøg til deres koncert torsdag aften i Mørdrup Kirke. Med Jon Gjesme som dirigent spillede de et populært program med værker af Beethoven, Mozart og Mendelssohn.

Egmontouverturen af Beethoven er skrevet til Goethes skuespil om en flamsk frihedshelt, der går i døden for sin sag. Værket rummer stærke kontraster, som orkestret honorerede flot. En bred strygerklang blev båret af de mange violiner i gruppen. Dynamisk og præcist orkesterspil førte frem til den triumferende koda, Beethovens hyldest til den ukuelige vilje til frihed.

Mozarts Haffnersymfoni er en anden klangverden, og her leverede orkestret den klarhed og gennemsigtighed, som Mozarts partitur kræver. Energisk fremdrift i første sats, blidt vuggende med syngende Strygere i anden, en legende menuet i tredje, og over stok og sten i den afsluttende presto-sats. Jon Gjesme forstod at styre sine tropper i den hvirvlende finale.

Efter pausen stod Felix Mendelssohns 3. symfoni, »Den skotske« på programmet. Igen en ny klangverden, den romantiske, hvor første sats byder på yndefulde temaer, der veksler med det store orkesterbrus og an den satsen har dansante temaer med stærke rytmer, inspireret af Skotsk folkemusik. Den langsomme tredje sats er elegisk i sin smukke melodiføring, og sidste sats er jublende glad musik med et væld af temaer'. Som en tribut til symfoniens tilnavn sås skotskternede slips og skotskternede nederdele i orkestret.

Amatørsymfonikerne er et af landets bedste amatørsymfoniorkestre, og det viste de her igen. Publikum kvitterede med stående bifald.