ProgramGiuseppe Verdi: Overture to "The Force Of Destiny"
Nino Rota: Divertimento Concertante for double bass
Alexander Borodin: Polovets Dances
Alexander Borodin: Symphony no. 2 in h minor
ConductorChristian Schmiedeskamp
Soloists(s)Joel Gonzales (bass)

Når Espergærde Musikforening inviterer Amatørsymfonikerne til at komme og give koncert, strømmer publikum til. Det skete igen søndag eftermiddag på Espergærde Gymnasium, hvor man kunne melde fuldt hus. Det drejer sig også om et af landets bedste halvprofessionelle symfoniorkestre, og selv om mange af musikerne er ovre deres første ungdom, kan man iagttage, at der stadig kommer unge folk til. Orkestret holder flot sit meget fine niveau.

Koncerten, der blev dirigeret af den unge Christian Schmiedescamp, havde 2 italienske og 2 russiske værker på programmet. Til indledning en flot og stramt holdt Verdi-ouverture til "Skæbnens Magt". Man lagde mærke til de sikre blæsere - som vanligt - og så kunne man glæde sig over den fyldige strygerklang. Er der mon ikke kommet flere violiner i strygergruppen, siden vi sidst hørte dem?

En yderst charmerende kontrabassist, Joel Gonzalez, født i Mexico men nu ansat i DR Symfoniorkestret, erobrede scenen i Nino Rotas sprælske Divertimento Concertante. Komponisten, der er kendt for musikken til utallige film, har her skrevet et høreværdigt bidrag til den sparsomme litteratur for kontrabassen. I de fire satser behandles graciøse og melodiøse temaer, og finurlige ting som flageoletter og dobbeltgreb blev strøet med rund hånd. Unge Joel Gonzalez kan kunsten at få sit instrument, som han i øvrigt har arvet efter Niels Henning Ørsted Pedersen, til at synge.

Efter pausen stod Borodin på programmet. Først hans fyrige Polovetzerdanse fra operaen "Fyrst Igor". Det var sandelig det store orkesterbrus for fuldt udtræk. Intonation og præcision sad lige i skabet. Sidste værk var Borodins store 2.symfoni i h-mol. Det er udpræget en russisk tone, man hører her. Scherzoen er elegant turneret, og i det hele er symfonien godt skruet sammen. Igen kunne man notere Christian Schmiedescamps tydelige dirigentslag, som musikerne fulgte til punkt og prikke. Man kunne mærke, at der var gensidig sympati mellem dirigent og orkester, og publikum værdsatte da også den flotte præstation med et varmt bifald.