Send Message

Please enter name, subject and message below. Include an e-mail address if you wish to get a response. Otherwise that field can be left blank.

Name:

E-mail:

Subject:

Message (use shift+enter for newline):

Send Cancel
Message Sent

The message have now been sent. Thank you for the response.

Close
Failed Sending Message

The system was for some reason not able to sent the message. Please try again later.

Close

Det store orkesterbrus i Espergærde

Amateur Symphonics

LocationEspergærde Gymnasium
Saturday, December 1st, 2007, 16:00
ProgramEdward Grieg: Peer Gynt-suite no. 1
Ernest Chausson: Poème de l'amour et de la mer
Peter Tchaikovsky: Symphony no. 4
ConductorSimon Casali-Krzentowski
Soloists(s)Maria Kontra (mezzo-soprano)

Lørdag eftermiddag kunne Espergærde Musikforening glæde sig over et talstærkt fremmøde til koncerten med Amatørsymfonikerne på Espergærde Gymnasium. Det talstærke publikum kunne så glæde sig over flot orkesterspil og velklingende sang i musik af Grieg, Chausson og Tchaikovsky. Den unge dirigent Simon Casali-Krzentowski ledede slagets gang med sikker og myndig hånd.

Musikken til Ibsens 'Peer Gynt' hører blandt Griegs publikumsfavoritter, og der findes utallige indspilninger at vælge imellem. Amatørsymfonikerne behøver ikke at skamme sig ved en sammenligning. Hvad orkestret kunne mangle i strømlinet strygerklang - orkestret ville have godt af nogle flere strygere - opvejes af musikernes fornemmelse for musikkens væsen og deres evne til at følge dirigentens mindste vink. Og så har orkestret et hold blæsere, der er på højde med, hvad mange professionelle orkestre her i landet byder på.

Chaussons 'Poéme de l'amour et de la mer' er et usædvanligt værk, som nok de færreste havde hørt før. Med den unge mezzosopran Maria Kontra som solist kom værket fint over rampen. Hun har en flot og fyldig stemme med et fornemt behersket vibrato, og så kan hun lægge en dramatisk nerve ind i sit foredrag, så man føler, at man får fortalt en historie. Værket har et tydeligt slægtskab med Debussy - de to komponister var også venner - og det førte os ind i en sanseligt duftende fantasiverden.

Efter pausen var det Tchaikovskys første store symfoni, nr. 4 i f-mol, der stod på nodepultene, og her viste Simon Casali-Krzentowski, at han evner at lade Tchaikovskys store orkesterbrus folde sig ud. Det blev en fejende og medrivende gengivelse, som man kunne blive helt høj af. Her var alle sejl sat, og sejladsen foregik sikkert og meget målbevidst. Selv den komplicerede 3. sats med hovedtemaet udført i pizzicato fra alle strygerne hang overbevisende sammen. Tchaikovsky indbyder til fuld symfonisk klang på paletten, og det kunne Amatørsymfonikerne honorere til fulde.