Lune toner på slotsruinen

Flere hundrede trodsede den kolde vind for at høre gammel dansk popmusik ved Asserbo Slotsruin.

The New Soundfilm Orchestra

LocationAsserbo Slotsruin
Tuesday, July 31st, 2007, 18:30
ProgramToner fra himlen, Angelique, Anything Goes, Dansevise, Gå med i lunden, Gå ud og gå en tur, Huset på Christianshavn, Jeg snakker med mig selv, Jeg sætter min hat, som jeg vil, Lille Sommerfugl, Love Birds, Lån mig din kone, Man bli'r så glad, når solen skinner, Mandalay, Nøglen til Paradis, Pepita fra Mallorca, Susanne, Birgitte og Hanne, Såd'n var det ikke i 90'erne, Titina, To lys på et bord
ConductorJakob Faurholt

Der var popmusik, som vor bedstemor lavede den, da Det Ny Tonefilmsorkester tirsdag i sidste uge åbnede op for mikrofonerne ved Asserbo Slotsruin. Med dirigent og konferencier Jakob Faurholt i spidsen, serverede orkestret en perlerække af numre fra dansk filmmusiks guldalder.

Tonefilmsorkesteret blev dannet i 1998 af en gruppe studerende på Musikvidenskabeligt Institut ved Københavns Universitet. I dag består det af 35 unge musikere, der hygger sig med at spille det, de selv kalder det evigt grønne repertoire fra filmens musikalske guldalder.

Og at det er en populær genre hos mange, kunne man forvisse sig om ved at tage et kik på voldene omkring slotsruinen.

Et godt stykke tid før orkesteret dukkede op, havde omkring 500 tilskuere slået sig ned på voldene. Folk var i forvejen blevet opfordret til at medbringe mad og andre fornødenheder, og den opfordring blev fulgt til fulde. De fleste havde på bedste picnic-maner forsynet sig med vin, mad og kaffe samt masser af tæpper. For selvom det holdt tørvejr, var det en kølig aften med en del vind og skyer på himlen. Men det så nu ikke ud til at genere ret mange. De fleste lunede sig ved de gamle og meget stemningsfulde toner, der flød fra slotsruinen - og som de synger i sangen: "oven over al ting, skinner moders sol..." - og det er jo et dejligt budskab, som så ud til at gå lige ind hos de fleste. I hvert fald var der så langt øjet rakte fødder, der bevægede sig rytmisk op og ned, og ansigter der så ud til allerede at have accepteret tilbuddet om at gå med en tur i lunden - spidse munden og i øvrigt glemme alt om, hvad mor har sagt...

Ud over filmmusikken blev der også budt på toner fra melodi grand prix, Giro 413 og de gamle revyviser. "Dansevise", "Gem et lille smil" og "Du gamle Måne" har tidligere været kæmpe hits og Tonefilmsorkesteret sørgede tirsdag aften for, at de kom til ære og værdighed igen på en hyggelig rundvandring i det musikalske landskab. Og at dømme på publikums reaktioner behøver der ikke gå ret længe, før orkesteret igen er tilbage på ruinerne fra Biskop Absalons gamle borg. Den opfordring er hermed givet videre til Opera og Kildemarked i Tisvilde, Grundejerforeningen for Tisvilde og Omegn, Tisvilde Lokalråd, Kulturrådet i Gribskov Kommune og Tisvilde-Helsinge Turistforening, der stod som arrangører af koncerten.