John Williams' filmmusik til "Star Wars" som flot symfonisk show i Den Grå Hal

LocationDen Grå Hal
Friday, May 1st, 1998, 21:00
ProgramJohn Williams: Star Wars
ConductorMorten Ryelund Sørensen

Havde der optrådt flere symfoniorkestre i Den Grå Hal på Christiania, havde meget måske set anderledes ud. Sikkert ligeså, hvis der havde været rygetilladelse og bar under klassiske koncerter...

I hvert fald blev Københavns Ungdoms Symfoniorkesters opførelse af John Williams' filmmusik til "Star Wars"-trilogien fredag aften blandt andet en demonstration af, at det garvede rock- og teater-rum Den Grå Hal også er ganske effent til et symfoniorkester. Og også ville have været det uden underholdende garniture i form af lysshow, rlg, fyrværkeri og dirigenten i undervejs både Darth Vader- og Luke Skywalker-kostume. Musikken klinger af noget i det højloftede rum, og udsynet fra gulvet er glimrende - forudsat man ikke er sart med hensyn til hverken baggrundsstøj eller at stå op.

Og det stærkt udvidede orkester skilte sig flot fra de tre suiter af fem satser, John Williams har samlet sin musik til de tre "Star Wars"-film i. Ligesom instruktlren George Lucas med "Stjernekrigen" for godt 20 år siden genindførte det store eventyr på filmlærredet, så var det Williams' musik, der lod den store symfoniske filmmusik med svulm, drama og sentimentalitet komme til ære og værdighed igen. Og igen ligesom filmene: det kan godt være det ikke er særlig dybt, og man kan hvis man interesserer sig for den slags også godt høre, hvor meget af musikken Williams har hentet inspiration til i eksempelvis Gustav Holsts "Planeterne" og Stravinskijs "Ildfuglen". Men det går lige i mellemgulvet under alle omstændigheder, og fornemmelsen for hvad det store orkesterapparat - og kun det - kan bruges til, er eminent.

Navnlig når musikken bliver sendt helt ud over scenekanten, hvad den fredag i de - mange - gode øeblikke blev. Ved andre lejligheder klang orkestret lidt rigeligt som det det ved denne lejlighed er: et glimrende, godt sammenspillet orkester, der lige her er kraftigt udvidet med en masse assistenter ikke mindst på messingblæser-siden. Og på den mere praktiske side, så er to velvoksne pauser mellem de tre suiter lige i overkanten, når der trods alt i alt ikke er mere end godt fem kvarters musik. Men det er detaljer, når helheden er så på samme tid uhøjtidelig, veloplagt og aldeles seriøs som her. Må, som de siger i filmene, Kraften være med dem, også når koncerten gentages lørdag aften kl. 21.