ProgramGioacchino Rossini: Overture to "The Barber of Seville"
Wolfgang Amadeus Mozart: Concerto for clarinet and orchestra
Carl Nielsen: Symphony no. 3 - Espansiva
ConductorZbigniew Graca
Soloists(s)Finn Jacobsen (clarinet)

Ikke et ondt ord om Tivolis Symfoniorkester - der trods et strabadserende program spiller helt op til de professionelle krav. Heller ikke et ord om byens øvrige fuldtids-orkestre.

Men til gengæld mange ord om dette Københavns Ungdoms Symfoniorkester, der med aftenens udgave af Carl Nielsens 3. symfoni viste entusiasme, de øvrige orkestre kunne lære meget af. Med dirigenten Zbigniew Graca ved rorpinden styrede orkestret flot igennem denne symfoni, der bestemt ikke hører til de lette. Endda med et overskud, der ikke en gang gjorde et lettelsen suk nødvendigt: "puha! De unge mennesker kom igennem." Lige fra de første igangsættende akkorder var orkesterklangen samlet og parat til med fuld styrke at viderebringe den energi, som gennemsyrer de fire satser. Et orkesterspil der var så bevægeligt, at værkets mange små detaljer, der giver "Espansiva" liv, kunne komme frem. Graca havde ganske vist valgt et noget hurtigt tempo til 2. satsens pastorale, hvor Poul Elming og Eva Hess Thaysen smukt sang de to solostemmer. Et hurtigt tempo, der ikke rigtig gav satsen den fornødne ro, den skal have for at bygge op til den afsluttende kraftudfoldelse. Men kraft og fællesskab kom dog til fuldt udtryk i sidste sats.

Aftenen blev først og fremmest en tribut til Carl Nielsens symfoni. Fra en ungdom som komponisten havde i tankerne, da han skrev sine sange og bl.a. denne symfoni. Inden da havde orkestrets klarinettist spillet Mozarts Klarinetkoncert. Nydeligt og korrekt, men uden det liv, man også kan finde hos Mozart. Det liv, der gjorde "Espansiva" til aftenens store oplevelse.